Patagonie - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Pauli Scheenstra - WaarBenJij.nu Patagonie - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Pauli Scheenstra - WaarBenJij.nu

Patagonie

Blijf op de hoogte en volg Pauli

11 December 2012 | Chili, Santiago de Chile

Zaterdag 1 december.
Midden in de nacht gewekt door Michelle. Onze vlucht van 09,00 uur gaat niet door vanwege nog steeds heel slecht weer (storm) op Paaseiland, waardoor er geen vliegverkeer is tussen Santiagio en Paaseiland v.v.. Dus hoeven we niet vroeg op te staan en kunnen we op ons gemak gaan ontbijten. Onze vertrektijd met de bus vanuit het hotel staat nu op 13.00 uur gepland. Na mijn bagage in de hotellocker te hebben opgeborgen ben ik nog even op mijn gemak naar het nabij gelegen park gelopen waar langs de kant heel veel kleine kraampjes stonden opgesteld met de heerlijkste delicatessen. Zeer verleidelijk om iets te kopen maar ik weet niet op je zoiets ook mag uitvoeren. Dus toch maar niet gedaan. Het was er gezellig druk, het was zaterdag dus dan gaan de Chilenen ook op hun vrije dag lekker shoppen. Tegen 13.00 uur weer terug in hotel en daar las ik dat de vlucht wederom was uitgesteld. Nog geen weersverbetering. Volgende vertrektijd bus nu 17.00 uur (zonder tegenbericht). Om 17.00uur nog geen info van vliegveld dus meteen de bus in en op weg naar het vliegveld voor een verlate vlucht, gepland rond 21.00 uur. Tegen 21.00 uur kregen we te horen dat er die dag niet meer werd gevlogen. Het eerder vertrokken vliegtuig had toch te maken gekregen met onweer en heftige windstoten. Dus toen moest er een overnachting worden geregeld. We kregen van de vliegmij. LAN een dinerbon aangeboden (een heerlijk buffet in het restaurant van het vliegveld) en daarna zouden we worden opgehaald , evenals de andere gestrande passagiers, door een bus die ons naar het Plaza Hotel zou brengen. Dit alles op kosten van LAN. Was een chic hotel, ik kreeg een kamer met uitzicht op het zwembad!!!! De volgende dag om 10.00 uur zouden we verder te horen krijgen of we dan naar het Paaseiland konden vertrekken. Dus ben ik lekker gaan slapen, want ik was doodop.
Wie heeft er ooit bij stil gestaan dat slecht weer een reisplan zo kon wijzigen.

Zondag 2 december.
Het was de bedoeling dat we op ons gemak konden ontbijten, maar dat had je gedacht. Ik was bijna klaar (08.55) toen we te horen kregen dat we om 09.00 uur in de hal beneden klaar moesten staan om met de bus weggebracht te worden naar het vliegveld. Dus snel terug naar de kamer, mijn schoenen aangetrokken, tas dicht gemaakt en de lift in naar beneden. Sommigen hadden hierdoor zelfs geen ontbijt gehad. Maar dat maakt niet uit, we gingen in ieder geval de lucht in op naar het Paaseiland. Dat was een hele opluchting. We werden na onze inchecking direct doorgesluisd naar de bagagecontrole en daarna meteen het vliegtuig in. We vertrokken om ca. 11.00 uur en zouden om 14.00 uur aankomen, maar de vlucht duurt toch 5 uur (met 2 uur tijdverschil - vroeger). Het Paaseiland is het meest afgelegen eiland vanaf het vasteland (ruim 3750 km).
Bij aankomst (Hanga Roa) kregen we als een welkom een bloemenkrans van bougainville omgehangen. Daarna direct onze toegangskaart gekocht voor een bezoek (3 x) aan het National Park Rapa Nui voor de geplande excursies. Door dit hier te kopen kregen we 15% korting. Toch meegenomen. Daarna weer de bus in en op weg naar ons hotel (hele korte rit van ca. 10 min.). Het Manavai hotel is een heel leuk en mooi gelegen hotel in Polynesische stijl opgetrokken met veel hout/palen en een rieten dak. Met een klein zwembad en de kamers gelegen langs een pad langs het zwembad. Heel apart. Na onze bagage in de kamers te hebben neergezet onmiddellijk de hoofdstraat "ingedoken" om o.a. de winkels te verkennen. Ook hier weer veel zwerfhonden, die a.h.w. een eigen plekje hebben veroverd hetzij voor een hotel of in een straatje. Je hebt er totaal geen last van en ze zijn zeer vriendelijk (geen agressie te bekennen) en ze worden ook door de bevolking gewoon geaccepteerd. Na wat picknickspullen te hebben gekocht voor de volgende dag zijn we doorgelopen naar de haven en hebben daar gezellig wat gedronken. Omdat het inmiddels ook weer etenstijd was geworden een leuk restaurantje gezocht met uitzicht op de oceaan. Tijdens het eten kregen we als cadeautje een prachtige zonsondergang te zien. Fantastisch wat een kleuren. Dus dat was een mooie afsluiting van een inspannende dag.
Morgen gaan we aan de "beeldenstorm" beginnen (een excursieplanning in twee dagen die eigenlijk in drie dagen gedaan zou worden, dus daardoor weinig vrije tijd). Ben reuze benieuwd. De eerste excursie duurt een hele dag o.l.v. een gids.

Maandag 3 december.
Na het ontbijt om 09,00 uur vertrokken met de bus voor een rondtour over een groot deel van het eiland. Hanga Roa is eigenlijk de enige stad (concentratie van eilandbewoners) op het eiland, verder zijn er praktisch geen woningen o.i.d. Het is natuurlijk ook niet zo groot. Onze eerste stop in het Nat.Park Rapa Nui is Rano Raraku. Daar hebben we via een uitgezet wandelparcours de eerste stenen beelden van het eiland gezien en bewonderd. Kolossale massieve stenen beelden (moai), achtergelaten door de eerste bewoners van het eiland. Onze gids gaf regelmatig historische info over hoe e.e.a. mogelijk is ontstaan. Het blijft toch gissen, er is zo weinig echt bekend. Je kon wel zien hoe de beelden "ontstaan zijn". In de rotsen liggen nog steeds een paar onafgemaakte beelden, half uitgehouwen uit rotssteen. En als je daar dan rondloopt raak je er wel van onder de indruk en daarnaast de fantastische vergezichten.
Op onze weg terug naar het beginpunt liepen we langs een enorme krater, gevuld met water en prachtige beplanting. Van bovenaf gezien (het was winderig, maar heel zonnig weer) leek het wel een "gebroken spiegel". Fantastisch om te zien. Op deze plek werd vroeger door de vrouwen gewassen.
Daarna doorgereden naar Akahanga, een archeologische plek, waar restanten van beelden (ook omgevallen) en woningen waren te zien. Toen doorgereden naar de wereldberoemde plek Ahu Tongariki, waar de langste beeldenreeks geplaatst op een soort platform was te bewonderen. Op deze plek hebben we ook gepicknickt.
Verder hebben we nog een archeologische plek langs de kust bezocht, genaamd Ahu Te Pito Kura.
Tot slot doorgereden naar een andere plek aan de kust met een wit zandstrand en palmbomen, geheten Anakena. Ook hier stonden weer een aantal stenen beelden (moai) op een platform. Hier hebben een aantal van ons een duik in zee genomen. Terwijl ik daar van het uitzicht zat te genieten hoorde ik ineens bongomuziek en toen bleek dat op het strand een groep eilandbewoners bezig was met een soort dans met zang. Later hoorde ik dat ze aan het oefenen waren voor een festival die de komende tijd gehouden zou worden. Hartstikke leuk om te zien. Zeer kleurrijk.
Toen was onze excursie voorbij en zijn we teruggereden naar ons hotel. Afgesproken om met een aantal van onze groep naar een verzamelplek te lopen voor een zonsondergang, die dan tevens een groep moai's zou beschijnen Ook dit keer met een eigen picknick. Helaas viel dit keer de zonsondergang tegen, te veel wolken. Maar het was toch een goed besluit van een drukke dag.

Dinsdag 4 december.
Het is mooi maar winderig weer. Na het ontbijt de bus in voor het eerste deel van de voor deze dag geplande excursies. Dit keer reden we naar de plek ten zuiden gelegen van Hanga Roa. Eerst naar een plek genaamd Orongo village, hier zag je een groot aantal huizen gebouwd van platte stenen in een ronde vorm. Deze huizen lagen in de buurt van weer een enorme met water en planten gevulde kratermond . Grandioos om te zien. Ook hier kregen we van onze gids de nodige toelichting omtrent woon- en leefwijze van de vroegere bewoners van het eiland. Verder hebben we nog een grot bezocht waar muurschilderingen waren aangebracht (belangrijke symbolen: vogel en vogelman).
Daarna terug naar hotel voor een lunch. Het tweede deel van deze dag staat gepland om 15.00 uur. Dit deel leidt ons naar de andere kant van Hanga Roa. Hier hebben we een bezoek gebracht aan nog een beeldenreeks, eveneens op een platform geplaatst, genaamd Ahu Akivi. Ook weer indrukwekkend groot. Eigenlijk kan je je niet voorstellen hoe deze kolossaal grote zware beelden hier terecht zijn gekomen.
Ter afsluiting hebben we hierna nog een enorm grote grot bezocht , die vroeger tijdens de oorlog werd gebruikt als schuilplaats voor de vrouwen.
Aan het eind van de dag weer gezellig met elkaar gegeten en daarna wederom doorgelopen naar dezelfde plek als gisteren om de zon te zien ondergaan. Was ook dit keer niet spectaculair. Jammer.

Woensdag 5 december.
Het is weer mooi weer. Wat boffen we toch met deze reis (die 2 slecht-weer vertragingen zijn we al weer vergeten). Om 06.00 uur haalt de bus ons op om ons naar het vliegveld te brengen. Vertrek 08.00 naar Santiago, dus weer 5 uur vliegen. I.v.m. tijdsverschil aankomst Santiago 15.00 uur. Hier liet de bus, die ons naar ons hotel moest brengen, heel lang op zich wachten. Eindelijk in ons hotel aangekomen, even wat gerelaxed om daarna gezamenlijk naar een restaurant in de uitgangswijk Bella Vista te lopen voor ons "afscheidsdiner". Hier hebben we op "Sinterklaas-wijze" afscheid genomen van Michelle. Het was een succes.

Donderdag 6 december.
Lekker uitgeslapen en op ons gemak ontbeten. Omdat we tot 16.00 uur de tijd hadden om nog even Santiago in te gaan, hebben we de metro genomen en het enorm grote cementery van Santiago bezocht, waar o.a. Allende begraven ligt. Verder nog even stilgestaan bij de grote (beroemde) muur waarin alle namen staan gegrafeerd van de slachtoffers van het schrikbewind van Pinochet. Terug in het hotel om 16.00 uur vertrokken naar het vliegveld voor onze vlucht naar huis. Het vertrek heeft helaas een nare smaak achtergelaten, de rugzak van Ron was nergens in het hotel meer te vinden!
We vertrokken om 20.10 uur vanuit Santiago naar Madrid. Daar hadden we een "overstap-tijd" van 6 uur !!! en daarna door naar Schiphol. Gelukkig geen verdere vertragingen. Aangekomen op Schiphol afscheid van elkaar genomen en toen op weg naar de trein, die hopelijk nog wel rijdt ondanks de sneeuw en zo.
Het is allemaal goed gegaan, met een overstap in Utrecht. Gelukkig geen sneeuwvlokken op de rails !!! Om ca. 00.30 uur werd ik opgehaald door Ria en Gerrit en thuisgebracht. Toen direct mijn bed in.
Zo, dat was het allemaal. Dit laatste deel is wat verlaat bij jullie aangekomen, maar dat kwam gewoon door tijdgebrek. De foto's moet ik nog opslaan, uitzoeken en dan zal ik een "album" naar jullie toesturen.
Groetjes Pauli

• 12 December 2012 - 21:20

Joke:

Lieve Pauli,

Welkom thuis! Wat een reis! Het was leuk om je te kunnen volgen en ik ben zeer benieuwd naar de foto's maar rust eerst maar eens lekker uit.