Patagonië - Reisverslag uit Nuenen, Nederland van Pauli Scheenstra - WaarBenJij.nu Patagonië - Reisverslag uit Nuenen, Nederland van Pauli Scheenstra - WaarBenJij.nu

Patagonië

Blijf op de hoogte en volg Pauli

19 November 2012 | Nederland, Nuenen

Reis naar Patagonië van 8/11 t/m 7/12/2012.

Een aantal van jullie hebben geen SMS'je gehad, oorzaak: mijn telefoon werkt hier niet, al hadden ze dat wel gezegd.

Ik heb het idee dat er met het opslaan van mijn eerste deel van mijn reisverhaal
iets is misgegaan. Ikzelf kan het niet meer terugvinden. Sorry. Dus moet ik alles weer helemaal opnieuw invoeren. (zucht, zucht).

Op 8 nov. vertrokken vanuit Schiphol naar Madrid en van Madrid naar Santgo de Chili. Het was een lange zit, 14 uur vanaf Madrid. Aangekomen in Santiago heeft het nog eens 1 1/2 uur geduurd voor we door de douane waren en onze bagage konden ophalen. Maar tenslotte hebben we ons bij onze reisbegeleidster Michelle Aerdenouden gemeld. Eerst nog even geprobeerd pesos te pinnen, maar helaas was nog enige tijd de kassa leeg!!!!
Daarna in de bus op weg naar ons hotel. Op het terras werden werden we over diverse algemene zaken en over de eerstkomende dagen geinformeerd. Daarna heeft iedereen zich even voorgesteld en kregen toen onze kamers toegewezen. Omdat de kamers nog niet klaar waren hebben we de koffers ergens achtergelaten en hebben met een bus een sightseeing tour door Santiago gemaakt, zodat je enig idee kreeg waar wat te vinden of te zien was.
Na afloop van deze tour weer terug in het hotel en onze koffers op de kamers gebracht en wat uitgepakt. 's Avonds via een korte wandeling ergens gezamenlijk gegeten. Omdat het inmiddels 9 november was geworden, werd ik door iedereen van harte toegezongen. Daarna weer teruggelopen naar ons hotel.

Zaterdag 10 november.
Met prachtig mooi warm weer opgestaan en ontbeten. Daarna een fietstour gemaakt samen met Petra, Joke, Nicole en Erna. Eerst onze fietsen opgehaald, een helm opgezet en daarna onder begeleiding van twee gidsen begonnen aan de rondrit. Onderweg diverse malen gestopt voor een toelichting op wat er te zien was. O.a. het huis gezien van de dichter/Nobelprijswinnaar Neruda, die 12 dagen na de coupe van Aliende "aan een hartaanval" is overleden! Daarna de markt van Santiago bezocht. Met onze fiets aan de hand dwars door de hallen gelopen, onze fietsen gestald en daarna gezamenlijk wat rondgelopen om een indruk te krijgen van wat er allemaal te koop was. Na afloop van deze wandeling kregen we een "verlaat ontbijtje" aangeboden. We kregen een soort rond plat broodje gemaakt van pompoenmeel en gefrituurd met een pittig sausje. Een lekkere combinatie. en een vruchtendrankje van echt vers fruit. Heerlijk. Hierna weer onze fietsen opgehaald en verder gefietst naar de grote vismarkt. Je weet eigenlijk niet wat je overkomt, maar we fietsten over stoepen (waar wandelaars liepen), op de openbare weg tegen het verkeer in, en hebben geen fietspad gezien of bereden, maar het ging goed. Op de vismarkt ook weer wat rondgelopen. Wat een diversiteit aan vis. Geweldig en zo vanuit de oceaan. Ook heel veel verse zalm. Overigens is Chili een enorm exportland van zalm. In het midden van het oude gedeelte van de vismarkt waren diverse restaurantjes gevestigd, waar je heerlijk kon gaan eten. Toen weer door naar het grote centrale plein in Santiago waar o.a. een oude kathedraal staat en diverse gebouwen uit de Spaans/Franse tijd. Op het plein Plaza dd Armas zijn we gezamenlijk vereeuwigd d.m.v. een groep scouts, die de omrypdracht hadden een foto te maken van een groep fietsen. Aan het begin van de middag hebben we de fiets met helm weer ingeleverd en Zijn we teruggelopen naar de vismarkt om daar te lunchen. We hebben daar lekker midden in de hal in een open restaurantje uiteraard vis gegeten. Heerlijk, en verser kan niet. Daarna teruggelopen naar het park van Santiago en er heerlijk in het gras gelegen/gezeten om naar de voorbijgangers te kijken. Er komen veel families me kinderen langs om hier lekker de tijd met elkaar door te brengen. Na een poosje zijn we naar een ijssalon gelopen, aangeraden door onze fietsgidsen als zijnde het beste ijsadres van heel Chili. Inderdaad heerlijk ijs gegeten. Toen weer terug naar ons hotel om gezamenlijk ergens te gaan eten. En wel gedeelte met de metro. Leuke ervaring. Ook lekker gegeten. Daarna weer met de metro terug naar hotel om koffers op te halen om om 22.30 uur met de bus weggebrinacht te worden naar de vertrekhal van de nachtbus naar Pucon. Deze vertrok om 23.45. Het was een super de luxe reisbus met heerlijke zit/slaapstoelen (zoals in de 1e klas van een vliegtuig). Deze busreis heeft 9 uur geduurd. Niet goed geslapen, want ik kan niet op mijn rug liggen en dan nog zo lang, dus af en toe ben ik maar gaan staan om de "benen strekken".

(inmiddels zondag 11 november)
Na aankomst in hotel in Pucon om ca. 09.00 uuur de koffers op de kamers gezet en de wandelschoenen aangetrokken voor een wandeling door het Nationaal Park Huerquehue, mooi bosgebied met meren. Echter het was niet tot ons doorgedrongen dat deze meren op grote hoogte lagen. Dus deze wandeling werd een flinke klim (een paar honderd meter hoogteverschil) en na 3 uur klimmen kwamen we bij het eerste meer aan. Prachtig gezicht, echt een cadeautje. Een aantal van onze groep zijn doorgelopen naar de andere twee meren, maar ikzelf en o.a. Erna hebben even lekker uitgerust bij dit eerste meer. Na een poos zijn we aan de afdaling begonnen. Het was overigens de hele dag zonnig weer. Om ca. 18.00 uur waren we weer bij het beginpunt. Verder met de busjes naar het volgende programmapunt: pakken, klimijzers etc. passen voor de klimtocht naar de vulkaan Villarico. Gezien de zwaarte van deze tocht heb ik hier maar van afgezien. De klim zat nog goed in mijn benen.
Daarna weer terug naar het hotel om te gaan eten. Lagen enigszins bijtijds in bed.

Maandag 12 november.
Wat later opgestaan, het was zonnig warm weer. (De vulkaan-gangers waren inmiddels al lang vertrokken). Op mijn gemak mijn reisverhaal gestart en daarna naar het centrum van Pucon gelopen. Daar wat rond gekeken en naar het Lago Villarica gelopen. De temperatuur was inmiddels zeker wel tot 30 gr. gestegen. Op zich is Pucon wat saai, in de hoofdstraat bijna alleen maar winkeltjes die excursies etc . aanbieden. Dus goed voor de toeristen. Verder via het park noMaandag 12 november.
Wat later opgestaan, het was zonnig warm weer. (De vulkaan-gangers waren inmiddels al lang vertrokken). Op mijn gemak mijn reisverhaal gestart en daarna naar het centrum van Pucon gelopen. Daar wat rond gekeken en naar het Lago Villarica gelopen. De temperatuur was inmiddels g even naar het strand gelopen en daar wat gedronken.Ik had een mooi uitzicht over het water. Overigens als je door Pucon loopt, waar dan ook, altijd zie je de besneeuwde vulkaan Villarico. Een prachtig gezicht. Tenslotte ben ik naar ons hotel teruggelopen, waar inmiddels een aantal van de klimmers waren gearriveerd. Zij hadden de hele tocht niet gehaald. slechts drie man (Petra, Roy en Dirk) mochten van de gids door naar de top, de snellere lopers, want zij moesten uiterlijk 14.00 uur op de top aankomen. En deze drie hebben het ook gehaald. Een grandioze prestatie. Bijna alle klimmers zijn vanwege de vermoeide spieren gezamenlijk naar een Thermenbad gegaan. Ikzelf ben met Ria en Inge naar het centrum van Pucon gelopen om te gaan eten. Na diverse restaurantjes te hebben bekeken uiteindelijk bij een klein Chileens eettentje beland. Voor de verandering heb ik maar eens vlees besteld met een lekker wijntje. Ik heb lekker gegeten. Na afloop natuurlijk weer terug naar het hotel en daar nog met een groepje nagepraat over de klimtocht naar de vulkaan. En toen naar bed.

Dinsdag 13 november.
We hebben bijtijds ontbeten, want we vertrokken om ca. 08.30 uur voor een excursie naar de Mapuche indianen, een van de oorspronkelijke bewoners van Chili. We kregen een hele uitleg van een Mapuche indiaanse: Rosana over hoe ze hebben geleefd en nog leven. Ze hadden een woonhut en een kookhut. De vrouwen hebben o.a. veel aan spinnen (schapenwol) gedaan, kleren/dekens/etc. Na de uitleg naar buiten gelopen alwaar een aantal muziekinstrumenten werden getoond en bespeeld. Twee uit de groep kregen de Mapuche kleren omgehangen, waarna zij samen met Rosana rond een eenvoudige totempaal moesten lopen. Ze hadden voor de "aardappeldans" gekozen. Overigens de aardappel komt oorspronkelijk uit Chili (is ons verteld). Na deze dans werden we uitgenodigd voor een spel in het veld. Er moesten 2 groepen worden gevormd dmv het dragen van een hoofdband en het gebruiken van een houten stick en houten bal. Dus gewoon een soort hockey. Daarna weer terug naar de woonhut waar een aantal hapjes kregen aangeboden: platte gefrituurde broodjes met honing of marmelade, stukjes ei, een soort langwerpig pasteitje ook weer met een sausje en tot slot een op het open vuur gebakken platbrood. Als drank kregen we een kruidenthee, gemaakt van 2 soorten boombladeren en gezoet met honing en gekruid met rozemarijn. Dat was best lekker. Daarnaast werd een matté aangeboden: diverse kruiden in een kommetje met daarin een zilver "rietje" aangelengd met water. En dit werd doorgegeven. En als het kommetje een beetje leeg werd werd er weer water bijgegoten. Na afloop van dit gebeuren weer met de busjes naar ons hotel gereden. De koffers klaargemaakt, want om 13.00 uur vertrokken we weer naar onze volgende bestemming: Puerto Varas, van oorsprong een Duitse nederzetting. Na aankomst in ons hotel om ca. 17.30 uur de koffers op de kamer neergezet en nog even naar de boulevard gelopen. Vanaf de boulevard hadden we een prachtig uitzicht op de besneeuwde vulkanen Osorno (2650 m), Puntiagudo (2490 m) en Calbuco (2015 m). We zijn gezamenlijk weer ergens gaan eten, dit keer bij de Italiaan. Daarna naar ons hotel terug en naar bed.

Woensdag 14 november.
Vandaag hebben we een excursie naar het eiland Chiloe met z,n vele houten huizen en kerken. Het is het grootste eiland van de 40 eilanden tellende archipel. Om 08.30 uur vertrokken met bewolkt weer, onderweg zelfs nog wat regen gehad. Via Puerto Montt doorgereden naar Pargua, alwaar we met de pont zijn overgevaren naar het eiland Chiloe. Doorgereden eerst naar Dalcahue waar we in een vismarkt/restaurant lekker gebakken vis hebben gegeten. Daarna nog wat over een marktje gelopen en een oud houten kerkje bezocht. Weer in de bus verder door naar Castro, de belangrijkste plaats van Chiloe. Hiuerer ook nog van bovenaf een brug een bekende kleurrijke paalwoningen gezien en toen regelrecht weer terug naar ons hotel in Puerto Varas, waar we, omdat het al behoorlijk laat was, zijn afgezet bij een restaurant in het centrum. Hier een heerlijke "paella soep" gegeten, vol met allerlei bekende en onbekende schaaldieren. Met natuurlijk een heerlijke witte wijn uit Chili. Het is dit keer een latertje geworden, we waren na een wandeling van ong. een 1/2 uur weer in het hotel en lagen om ca. 02.00 uur in bed.

Donderdag 15 november.
We mogen vandaag uitslapen, want we vertrekken rond 11.00 uur naar het vliegveld voor een vlucht naar Punta Areanas. Aankomst 15.15 uur. Het was een prachtige vlucht over de besneeuwde bergen van Patagonië. Ook heel veel enorm grote gletschers gezien. We hadden een helder zonnig uitzicht. Ik zat aan de goede kant van het vliegtuig bij een raampje, dus ik heb kunnen genieten van het uitzicht. Buiten gekomen stond de bus al te wachten. We werden zowat van onze sokken geblazen door de stormachtige koude wind. Ik had gelukkig mijn windjack aangetrokken, dat was hard nodig. Na aankomst in ons hotel hebben we eerst het park dichtbij gelegen bezocht, daar stond een aldaar bekend standbeeld van een indiaan. Toen gezamenlijk doorgelopen naar een grote begraafplaats waar o.a. graftombes stonden van oude families. Indrukwekkend gezicht. En prachtig aangelegd. Verder nog doorgelopen naar het water, t.w. de Straat van Magalhaan. Toen weer terug naar het hotel om daarna ergens te gaan eten. Ik heb weer een visgerecht besteld, dit keer een pittige garnalenschotel. Heerlijk. Nogmaals terug naar het hotel en naar bed. Vanaf morgen gaat het mooiste deel van de vakantie beginnen.

Vrijdag 16 november.
We moesten weer bijtijds op want om 08.00 uur komt de bus ons ophalen. Buiten is het zonnig, maar wel een heel koude stormwind. Het zal een langdurige busreis worden, ong. 10 tot 12 uur als alles meezit. Omdat het een reguliere bus is hebben we onderweg nog een aantal anderes passagiers opgepikt. Eindbestemming is Ushuaia, de meest zuidelijke gelegen stad van de wereld. De streek waar we door heen rijden is vlak, kaal, uitgestrekt en hier en daar bedekt met plukjes helm. Heel af en toe zie je een huis. Onderweg veel schaapkuddes met lammetjes gezien, ook nog een soort kleine struis. Voordat we bij de grens van Argentinië aankomen eerst nog de Straat van Magalhaan met de pont overgestoken. Toen bij de grens uitgestapt voor paspoortcontrole (Chili douane), dan weer in de bus verder door naar de grenspost van Argentinië, weer je paspoort laten zien en toen waren we op weg naar Ushuaia. We hebben tussen de pont en het eerste deel van Argentinië over een onverharde weg gereden, dus dat schoot niet zo op. Ondanks dat het een reguliere bus was hebben we toch nog een fotostop gemaakt in de buurt van Ushuaia. Het laatste deel van de reis was door een bergachtig besneeuwd gebied. Echt een mooie maar lange tocht.
Onze aankomsttijd was 19.30 uur. Snel nog even wat geld gepind, Argentijnse pesos, anders kunnen we de komende excursies niet betalen. Daarna naar ons hotel. Morgen hebben we onze eerste boottocht.

Zaterdag 17 november.

Zaterdag `17 november.

Ushuaia. Na het ontbijt lopend naar de haven voor een boottocht over het Beagle Canal. Het is bewolkt maar nog steeds droog weer. De temperatuur valt nu nog mee, maar iedereen heeft zich toch maar dik aangekleed (sjaals, mutsen, handschoenen) want op het water kan het behoorlijk koud worden, vooral als het hard waait. We vertrekken om ca. 09.30 uur. We varen langs diverse kleine eilandjes, o.a. Los Lobos, waar hele kolonies zeeleeuwen , aalscholvers en diverse soorten zeemeeuwen huizen. Bij ieder interessant eiandje stoppen we dan ook om foto's te maken.
Het blijft iedere keer weer een prachig gezicht om dit soort dieren in hun eigen leefomgeving te zien. Af en toe hoor je een enorm gebrul van de zeeleeuwen. Het is echt genieten. Ondertussen is het weer opgeklaard en schijnt zelfs de zon. Dan wordt het toch wel wat warm met al die laagjes kleren aan. Vanaf de boot, als je om je heen kijkt, zie je zowel de Chileense als de Argentijnse besneeuwde bergen, met dan die zon erop, geweldig. Aan de monding van het Beagle Canal staat nog steeds een heel oude vuurtoren.
Nadat we zo,n 2 uur hadden rondgevaren zijn we weer enigszins richting kust teruggegaan, en hebben onderweg aan een van de eilanden aangelegd (Islas Bridjes) om een kleine rondwandeling te maken. Van hieruit natuurlijik weer een prachtig uitzicht op de bergen en andere eilandjes om ons heen. Na deze rondwandeling weer terug op de boot en terug naar de haven van Ushuaia. Aankomst ca. 13.30 uur. Even ergens een kleine lunch gebruikt in een heel leuk oud bistro/bakkerij -achtig gebouwtje. Daarna om mijn gemak teruggelopen naar ons hotel om mijn warme kleding uit te trekken en te douchen. Er is afgesproken om gezamenlijk om ca. 19.30 te gaan eten. Het was een enigszins chic restaurant, waar alles "in stijl" werd ingeschonken/geserveerd. Ook wel weer eens leuk om te zien. In de hoek stond nog een beeld, die Checevara? moest voorstellen. Het was weer erg gezellig. Na afloop met een taxi weer terug naar ons hotel.
Overigens is het ons opgevallen dat overal, zowel in Chili als Argentinië, heel veel honden lopen (zowel los op straat als in de tuinen). Die hoor je natuurlijk ook 's nachts als je ligt te slapen. Want als de een begint, dat volgt de rest. Soms een behoorlijk kabaal.

Zondag 18 november.
Na ons ontbijt werden we om 9.30 uur met een busje opgehaald voor een wandeltocht naar het Nat.Park Tiera du Fuego. Het is bewolkt weer maar niet echt koud. Bij het begin van de wandeling, staat een klein postkantoortje waar je o.a. in je paspoort (uiteraard tegen betaling) een poststempel kan laten zetten als herinnering dat Ushuaia de meest zuidelijke stad van het vaste land is. Dat heeft iedereen gedaan. En daarna aan de wandeling begonnen. Iedereen kon op in zijn eigen tempo gaan lopen, het eindpunt was tevens het verzamelpunt. Heerlijk gelopen en in het begin behoorlijk veel foto's gemaakt. Prachtig langs het meer, af en toe een fantastisch uitzicht over het water, met de bergen op de achtergrond. Onderweg o.a. ganzen gezien, en caraca's. Het wandeling was heel gevarieerd, dan weer langs het water, dan weer het bos in omhoog en omlaag. Je kon dus ontspannen genieten van je omgeving. Een heel verschil met onze eerste wandeling, waar je eigenlijk alleen maar bezig was met klimmen en daardoor de omgeving niet voldoende aandacht kon geven. Om ca. 14.30 uur aangekomen bij eindpunt (Lagos Roca), iets gegeten en daarna met het busje terug naar Ushuaia. In ons hotel de rugzak achtergelaten en verder met het busje de stad ingegaan. Hebben eerst een Ierse pub bezocht, wat gedronken en een "borrelhapje" gegeten, daarna door naar een klein museum over de oerbevolking de Jamana's, een indianenstam die op het Vuurland leefden. Interessant om te zien, deze indianen leefden naakt in deze koude en 's winters strenge omstandigheden met alleen hun rug bedekt met een vel als bescherming tegen de wind. En ze zorgden er altijd voor dat ze een vuur bij zich hadden, zelfs in hun bootjes om warm te blijven.
Hierna (uiteraard !!!!) weer ergens gegeten. Maar dit keer heb ik de maaltijd overgeslagen om dat "borrelhapje" voor mij in ieder geval voldoende was. Dus terwijl anderen iets bestelden heb ik aleen wat gedronken. Daarna weer gezamenlijk terug met een taxi. Die zijn goedkoop, zowel hier als in Chili. Je kan ze ook gewoon onderweg aanhouden en als je alleen bent kan het zijn dat er nog anderen meerijden (soort openbaar vervoer).

• 20 November 2012 - 09:59

Ria & Gerrit.:

Gelukkig dat we kunnen lezen dat je het goed naar je zin hebt.
    We begonnen ons echt ongerust te maken omdat je ook niet reageerde op de sms jes.

Als we het zo lezen denken we dat de kilootjes er wel aan zullen vliegen, dus maar flink wandelen.
    Blijf vooral genieten van al dat moois . Kusjes R&G.

• 20 November 2012 - 18:45

Hennie:

Godsie meis, ben blij om wat te horen van je, je zal wel heerlijk genieten als ik het zo lees,
    Dan is het maar wat fijn dat je het kan delen, met je reis genoten mmmm.
    Geniet er maar heerlijk van joh, en blijf goed naar je lijf luisteren he.
    groetjes en een knuf,

• 21 November 2012 - 17:08

Liel En De Rest:

Eindelijk iets van je gehoord! Maar dan ook meteen volop mooie verhalen.
    Wat fijn dat je er zo van geniet en dat het eten overal lekker is. (Ed wil ook mee!)
    We zijn erg benieuwd naar, je ongetwijfeld, prachtige foto's en blijven je natuurlijk volgen!