Patagonie - Reisverslag uit Nuenen, Nederland van Pauli Scheenstra - WaarBenJij.nu Patagonie - Reisverslag uit Nuenen, Nederland van Pauli Scheenstra - WaarBenJij.nu

Patagonie

Blijf op de hoogte en volg Pauli

24 November 2012 | Nederland, Nuenen

Woensdag 21 november.
Vandaag staat er een lange wandeltocht naar de Laguna Torre onder begeleiding van2 gidsen. De ene helft van de groep (de snelle lopers) gaan deze tocht maken, de overigen waaronder ikzelf gaan een eigen wandeling maken naar o.a. de Mirador de Condor en de Mirador Las Aguilas in ons eigen tempo. Was een heerlijke wandeling met een fantastisch uitzicht op het Lago Viedma, hebben veel soorten bloemen gezien en ook de condor, zwevend in de lucht. Prachtig gezicht. We hebben zelfs nog een condornest ontdekt op een richel van de berg. Hadden nu ook tijd om foto's te maken. Het was iedereen goed bevallen. Op de terugweg naar ons hotel hebben we ook nog even kennisgemaakt met de Patagonische sneeuwvlok. Zo koud was het. En dan die wind, daar moet je echt aan wennen. Maar iedereen was erop gekleed. In het hotel even een lekker kopje kofffie gedronken in de zithoek rond de houtkachel. Het had een beetje een wintersportsfeer zo met die kou buiten en binnen lekker warm. Rond 14.00 uur besloten we toch nog even de andere kant van het dorp uit te lopen richting waterval. Af en toe moesten we tegen de wind optornen, maar de waterval was prachtig om te zien.Na afloop nog even langs de supermarkt voor wat snacks voor onderweg. Om 17.00 uur eten bij de Italiaan, want om 18.00 uur vertrok de bus richting El Calafate.
De bus deed er dit keer maar 2 1/2 uur over i.p.v. 4 uur vanaf het vliegveld naar El Chalten. Dus dat was een meevaller. Ondertussen werden de kamelsleutels uitgereikt, dit keer had ik een eigen kamer (voor 3 nachten) en hebben aan de bar nog wat gedronken. Daarna naar bed.

Donderdag 22 november.
Ontbijt om 08.00 uur en om 09.00 vertrek per bus naar de gletsjer Perito Moreno inclusief een korte trackting op de gletsjer. Het was ong. 1 1/2 uur rijden. In het begin was het nog vrij zonnig, maar hoe meer we in de richting van de gletsjer reden, hoe meer bewolkt het werd. Met een bootje de overtocht naar de gletsjer gemaakt. Bij aankomst eerst door een bos gelopen met uitzicht op de gletsjer, waar tijdens deze korte wandeling er met veel geraas stukken ijs naar beneden kwamen. Prachtig om te zien. (natuurlijk te laat om een foto te nemen, maar ik heb het toch gezien). Na aankomst bij een soort hut kregen we de ijzers ondergebonden, kregen "loopinstructies", en daarna met zijn allen in ganzenpas de gletsjer op onder begeleiding van een aantal gidsen. Als je naar boven liep moest je je voeten schuin opzij "neerplanten", en naar beneden je voeten recht vooruit houden, in beide gevallen wel wijdbeens lopen anders bleven de ijzers aan je broekrand hangen en dat is gevaarlijk. Dus we "stampten" met z,n allen over de gletsjer in een paar etappes bijna helemaal naar boven. Inspannend maar prachtig. Mochten regelmatig foto,s maken. Hier en daar was het ijs inderdaad blauw, maar dat heeft te maken met de dichtheid van het ijs en de lichtval. Het is gelukkig praktisch droog gebleven en toen we om ca. 14.00 uur weer beneden waren aan de voet van de Perito Moreno begon het te regenen en stond er opeens weer een sterke ijswind. Koud, koud, koud. Om 15.00 werden we weer opgehaald door de boot en zijn we weer teruggevaren naar onze bus. Op de terugweg naar El Calafate hebben we nog een stop gemaakt bij een groot uitzichtpunt, alwaar je van boven af op de Perito Moreno keek, die uitloopt in het Lago Argentina. Het was inmiddels hard gaan regenen, dus voor ons de eerste keer dat we echt regen hadden tijdens onze vakantie. In een nabij gelegen restaurant warme chocolademelk gedronken om bij te komen en daarna door naar El Calafate om wat etenswaar te kopen voor de volgende dag als we met de grote catamaran vertrekken (tocht van een hele dag). Teruggelopen naar ons hotel en om 20.00 uur gezamenlijk ergens gegeten.

Vrijdag 23 november.
Om 6.30 uur ontbijt en 07.30 uur vertrek per bus naar vertrekpunt catamaran voor een tocht van een hele dag over het Lago Argentina, het grootste meer van Argentinië, om de twee grootste gletsjer de bekijken vanaf de boot. Start 09.00 uur. Het weer was hartstikke goed, vrij zonnig, dus droog en met de wind viel het wel mee totdat de catamaran vaart ging zetten. Toen moesten we ons schrap zetten anders werd je omver geblazen. Eerst de Uppsala bezocht, wat een prachtig gezicht, niet te geloven zoveel ijs. En bij deze gletsjer had je het zicht op de totale gletsjer van boven naar beneden. Wat ben je dan nietig. Maar voordat we bij deze gletsjer waren heben we onderweg natuurlijk ook prachtige vergezichten gezien en kleine en grote ijsbergen en ijsschotsen. Ik heb genoten. Na de Uppsala moesten we nog 2 uur varen om bij de noordkant van de gletsjer Perito Moreno te komen. Deze kant van de gletsjer hadden we gisteren niet gezien. Ook hier weer natuurlijk een prachtig gezicht. Daarbij is het fijn dat de catamaran zo dicht mogelijk bij de gletsjers gemanoevreerd wordt om foto's te kunnen maken. Om 15.00 uur waren we weer terug, daarna de bus in en terug naar het centrum van El Calafate. Daar ben ik samen met Joop en Elleke naar het Lago Argentina gelopen om "vogels te spotten". Inmiddels was het weer heel hard gaan waaien (een echte ijswind), toen we bij het meer aankwamen hebben we een paar vogels gezien en besloten we toch maar weer snel terug te lopen want we kregen het zo koud. In het centrum liepen we de anderen tegen het lijf en zijn we gezamenlijk in een klein tentje vroeg gaan eten. Daarna naar hotel om koffer in te pakken voor de reis naar Torres del Paine.

• 24 November 2012 - 13:39

Ria & Gerrit.:

Wat een enorme belevenis wat je daar allemaal mee maakt en ziet.
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt, en zo te lezen ook met aardige
    mede vakantiegenoten.
    Wij zijn erg nieuwsgierig naar je foto,s die je inmiddels wel veel gemaakt zult hebben.
    Kusjes RIAG.

• 24 November 2012 - 15:14

Hennie:

Hoi Paul, je heb het wel goed naar je zin he, zo te lezen
    Het is maar goed dat je ook warme kleding mee heb genomen.
    Maar hier is het ook fris, waterkoud, mist, zonnetje af en toe
    Veel plezier nog, en geniet joh.

Knuf

• 24 November 2012 - 18:12

Joke:

Lieve Pauli,

Ik geniet van het meereizen Het is hier alleen wat minder koud, brrrr als ik het lees voel ik de wind al op mijn wangen....Maar wat een belefenis. Wat bijzonder ook om dat allemaal zo van dichtbij mee te maken lijkt mij. Veel plezier nog verder!
    liefs joke

• 24 November 2012 - 18:12

Joke:

Lieve Pauli,

liefs joke

• 26 November 2012 - 17:34

Hans En Anneke:

hallo Pauli, had je niet beter een "warme" reis uit kunnen zoeken? (grapje)
    het is wel een heel gevarieerde reis, boeiend hoor. En ook leuk om te lezen. Nog hele fijne dagen.
    Groetjes van Hans en Anneke

• 28 November 2012 - 15:15

Liel En De Rest:

Hey Pauli
    Wat heb je weer een geweldige reis uitgekozen!Het is echt genieten van je reis-dagboek!
    Ben blij dat het hier niet zo koud is!
    Geniet nog van je laatste week! Tot gauw.
    Dikke kus van de buurtjes